Trailen in het donker

Trailen in het donker

Een nadeel van deze tijd van het jaar is het feit dat het zo lang donker is. Dat beperkt toch het aantal uren dat je onbezorgd kunt genieten van het lopen in de natuur vrij dramatisch. Maar is dat eigenlijk wel echt zo? Nachttrails schieten inmiddels als paddenstoelen uit de grond. Waarom zou je je laten beperken door iets wat met een beetje techniek simpel op te lossen is? De gadgetleveranciers hebben dat gat in de markt gevonden en hoofdlampjes in allerlei soorten en maten overspoelen de markt. Er wordt uiteraard met een hoop technische termen gesmeten als lumen, lichtmodi en natuurlijk grammen. Tijd om eens te kijken of we wat licht kunnen schijnen over deze materie….

Allereerst een vraag die misschien vreemd klinkt. Waarom heb je eigenlijk extra licht nodig? Zelf afkomstig van het platteland heb ik heel wat kilometers in het donker getraind en heel vaak heb ik me er over verbaasd hoeveel je eigenlijk ziet als je ogen eenmaal aan het donker gewend zijn. Met een beetje licht van maan en sterren kun je vaak genoeg zien om een rustige duurloop te doen, zelfs over zandwegen en bospaden in de winter (als alle bladeren van de bomen zijn). Het geeft zelfs een heel speciale sfeer, lopen in het donker. Je gaat ineens zintuigen gebruiken die normaal minder belangrijk zijn. Geluiden van dieren en dingen die je niet kunt zien vallen ineens op, je ruikt van alles en voelt ook ineens meer van de ondergrond bijvoorbeeld.

In heel veel gevallen is het overigens ook niet toegestaan om na zonsondergang rond te rennen in allerlei natuurgebieden, of je nu wel of geen verlichting hebt. Waarom zijn dan toch die hoofdlampen zo populair onder trailrunners? Een beetje extra verlichting kan soms gewoon heel nuttig zijn. Zeker als het tempo omhoog gaat of de ondergrond een stuk technischer wordt. Een donker dennebos met smalle paadjes, diepe moddersporen en obstakels als boomwortels en rotsen is zonder licht een behoorlijke uitdaging te noemen. Ook zijn maan en sterren soms verscholen achter een dik wolkendek, ook een goede reden voor wat hulpverlichting.

 

Wat voor lampje heb je dan nodig en wat zijn de belangrijkste zaken om op te letten? De belangrijkste voordelen van een lampje op je hoofd zijn dat je je handen vrij houd en dat je schijnt waar je naar kijkt. Maar voor een urenlange training moet het wel comfortabel zitten en niet te zwaar zijn. De meeste budget lampjes vallen om die redenen af, hoewel ze prima voldoen om een keer een nachtloop te proberen. Merken als Petzl, Black Diamond en Silva hebben een lekker brede elastische band, een laag gewicht en een compacte vorm waardoor ze niet op en neer schudden op je hoofd. Bovendien zijn ze ook bestand tegen schokken en een regenbuitje.

Ook hoe lang de batterijen meegaan is belangrijk in je keuze. Sommige lampen hebben een accupack die je via usb kunt opladen, voor als je veel gebruik maakt van je lamp. Andere hebben AAA batterijtjes, altijd verstandig om een stel als reserve mee te nemen en voor een wedstrijd nieuwe batterijen in je lampje te doen. Sommige lampen geven aan wanneer de batterijen bijna op zijn, een erg handige optie om niet midden in het bos zonder licht te staan. Batterijen vervangen zonder licht valt nl. niet mee.

Wat leveranciers (en lopers) echter het meest belangrijk vinden is de hoeveelheid licht, meestal weergegeven in lumen. In mijn ervaring kun je in Nederland prima uit de voeten met 80-100 lumen, meestal kun je met een lagere stand ook genoeg zien (en gaan de batterijen langer mee). Zulke lampjes zijn op de markt verkrijgbaar voor een prijs tussen de 35 en 70 euro. In erg ruig terrein of in de bergen is een iets hogere lichtsterkte wel prettig, maar voor sommige lopers is dat nog niet genoeg blijkbaar. Die hebben een lamp van 150 lumen of meer op hun hoofd, genoeg licht om wilde zwijnen mee te gaan stropen volgens mij…

Zoveel licht heb je ongetwijfeld nodig als je bang bent in het donker en het kan ook heel handig zijn om de concurrentie uit te schakelen, je hoeft ze alleen maar even in de ogen te schijnen… Je kunt met deze verlichting wel op volle snelheid door alle terrein rennen alsof het overdag is. Voor de echte wedstrijdloper vast een goede reden om meer dan 100 euro uit te geven voor een hoofdlampje, maar voor de doorsnee loper wat overdreven misschien.

Een aantal voorbeelden van goede hoofdlampen:

Black Diamond Spot (90 lumen), tussen 35 en 40 euro
Black Diamond Storm (100 lumen), rond 60 euro
Petzl Myo RXP (140 lumen met boost naar 200), rond 70 euro
Silva Trailrunner Plus (100 lumen), rond 75 euro
Petzl Nao (max 335 lumen, selfadjusting), rond 130 euro

De prijs kan varieren bij diverse internetshops, maar ik adviseer om bij een winkel langs te gaan waar je de diverse modellen even op je hoofd kunt zetten om het in het echt te voelen. Het kost mogelijk een paar euro meer, maar je weet dan wel van tevoren of je hoofdlampje lekker zit of niet.

André

 

 

 

 

3 gedachten over “Trailen in het donker

  1. Ook niet onbelangrijk is dat je het lampje erg nodig hebt om de route te volgen als deze is aangegeven met reflector paaltjes.
    Een wijze les die ik heb geleerd bij de Nachttrail in Rotterdam.

    1. Ik ga a.s. zaterdag meedoen met de volgende Night Trail daar. Had vorig jaar geen goede lamp en ook niet genoeg km in de benen om mee te doen. Overigens is een lampje gewoon verplicht bij deelname!

  2. Kijk voor de verandering eens naar GoMotion, die hebben lampjes die je niet vervelend op je hoofd draagt maar met een belt om je middel of met een vest op borst hoogte. Ze hebben nu zelfs een Hydration vest met een 1liter camelbag. 100lumen en volledig verstelbaar. Ik heb er veel plezier van.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *